Monthly Archives: maart 2017

sports-wallpaper3Gaan yoga en sport samen, bijten die twee elkaar of vullen ze elkaar juist goed aan...

Het Pralaya yogasysteem van grondlegger Robert Boustany gaat ervan uit dat onze Westerse lichaamsbouw en levensstijl meer kunnen profiteren van een niet-alledaagse yogastijl. Daarom is het Pralaya yogasysteem ontwikkeld.

Eén van de belangrijkste verschillen vergeleken met traditionele yoga is dat in plaats van de nadruk te leggen op het strekken van (korte) spieren de student tijdens een pralaya yogales wordt aangemoedigd de zwakke spieren te versterken. Dit is een zeer effieciënte manier om sportblessures of ander letsel te voorkomen. De wervelkolom krijgt hierdoor een betere uitlijning waardoor meer energie in het lichaam gecultiveerd wordt. Naast het versterken van de “vergeten” spieren wordt ook veel nadruk gelegd op het opheffen van blokkades in het bindweefsel.

Practical Yoga bij MI is gebasseerd op het Pralaya yoga systeem en geeft je de gereedschappen die je zo naar een hardloopwedstrijd, triathlon of andere uitdaging kunt vertalen. Het geeft je fysieke en mentale weerbaarheid op de momenten dat het erop aan komt. Zoals bijvoorbeeld de ruimte in je hoofd om iedere stap van je marathon als de eerste te beleven. En door niet weg te dromen bij de pijn die onvermijdelijk gaat komen, maar door erbij aanwezig te blijven, erin te kunnen ontspannen. Zo lukt het je steeds beter om met meer gemak en plezier door te lopen, te fietsen of een extra versnelling in te zetten om nog net die hockeybal binnen de lijnen te houden. De verzuring in je spieren zal minder snel optreden en je kunt langer en sneller doorgaan dan je ooit voor jezelf haalbaar dacht.

Yoga is niet het strekken van de spieren om zodoende een optimale yoga houding te bereiken. Yoga is het proces van verandering wat je doormaakt en wat je leert en ontwikkelt in de aanloop naar de “optimale” yogahouding. Optimaal in dit verband is niet persee een heel soepele spier, maar juist een spier die sterk genoeg is om zichzelf te beschermen.

Het systeem is ook vooral gericht op het verminderen van de compressie in de rug door het verlengen van de voorkant, het verlengen van de buik, welke de inwendige organen ondersteunt. Dit is goed voor de werking van de organen wat de gezondheid verbetert en de energie verhoogt. Bovendien is het goed om te weten dat een verkorte buik leidt tot verzwakte benen en leidt tot andere lichamlijke ongemakken.

Naast alle fysieke voordelen van deze yogavorm is het vooral ook belangrijk op de mat om te leren van en over jezelf, over het leven en waar het om draait in het leven, zodat je van de mat sterker staat in het leven. “Don’t miss your life!” aldus Robert Boustany, mijn leraar en inspirator.

En JA....yoga en sport gaan heel goed samen en yoga vult (top-)sport goed aan!

MI-yogi!