Veelgestelde vragen

Is yoga een sport?

Allesbehalve, er is maar één overeenkomst en dat is beweging. En zelfs daarin is yoga uniek, want elke yogaoefening krijgt met behulp van de ademhaling en de concentratie een diep effect. Daarbij maakt yoga je bewust van je gevoelens en je gedachten. Het doet een beroep op je geduld en nieuwsgierigheid en het werkt meer met het principe van ‘laten zijn’ dan met ‘doen’. Yoga is daarom een practice, geen work-out! Het is een spirituele oefening die het lichaam sterker, flexibeler en gezonder maakt. Het doel van yoga is om de geest te kalmeren, het hart te openen en onze spirituele ontwikkeling te stimuleren.

Is yoga een religie?

Nee. Yoga is een oude oosterse levensfilosofie die als doel heeft lichaam, geest en ziel met elkaar te verbinden. De techniek van Yoga is een wetenschap van lichaam en geest, om de Spirit te verhogen. Deze Spirit kent geen grenzen en discrimineert niet. Daarom is het voor iedereen toegankelijk, is het universeel en niet confessioneel. De Yoga Sutra’s van Patañjali beschrijven de leer van yoga. Zijn basisteksten beschrijven de weg naar spirituele groei in acht stappen. het 8-voudige yogapad is niet eenvoudig om te gaan. omdat wij de eenvoud zijn verloren. Wij eten niet meer eenvoudig, we wonen niet meer eenvoudig dus ons hele leven is niet meer eenvoudig. En juist eenvoud is de weg.

Het pad van Patanjali bestaat uit 8 opklimmende stappen/treden. Het is niet zo dat je stap voor stap de tredes betreed maar iedere stap is een mengeling van al deze stappen in een. Maar het beginsel is wel stap 1, met een mengeling van al het andere en de hoogste (minst eenvoudige) stap is stap 8, met wat mengeling van de andere stappen.

Wat je eigen religie betreft, die hoef je niet op te geven, het kan prima samengaan met de filosofie achter yoga.

Moet ik vegetarisch zijn om aan yoga te doen?

Dat hoeft niet. Of je als yogi vlees of vis eet, beslis je zelf. Een van de eerste principes uit de yogafilosofie is wel dat je jezelf en andere levende wezens geen pijn mag doen. Over dit principe wordt veel gedebatteerd in de yogawereld, want betekent dat nu ook dat je geen dierenproducten mag eten? Bij MI-Yoga! vinden we dat iedereen vrij is om te doen wat hij wil. Wat vaststaat, is dat yoga en vegetarisme van oudsher met elkaar verbonden zijn en dat veel yogi’s vlees en vis overslaan omdat ze zich er simpelweg prettiger door voelen. Probeer het gewoon eens uit en ervaar. Vegetarisch eten is bovendien erg gezond en lekker.

Gaat yoga over presteren?

Nee, yoga gaat om de ervaring, niet om prestatie. Bovendien is prestatiedrang een egozorg en egozorgen komen niet voor in het woordenboek van MI-Yoga. Bij ons staat het je vrij de les te volgen die je wilt. Maar welk niveau je ook kiest, we gaan er wel van uit dat je eerlijk bent naar jezelf. Met het oog op het eigen plezier en het voorkomen van blessures vragen we je met klem om je eigen grenzen te accepteren. Forceer jezelf nooit. Voer de asana’s uit naar eigen kunnen: alleen als je volledig ervaart dat je lichaam is zoals het is, kom je verder.

De boodschap is: daag jezelf uit, maar erken je grenzen. Meld eventuele gezondheidsklachten bij de docent en iedere asana kent opties zodat je een optie kunt kiezen die past bij jouw lichaam. Doet een oefening pijn, vertel het de yogaleraar. Bij yoga hoef je jezelf nooit te schamen. Niemand is beter of slechter dan de ander en er is geen goed of fout. Alles wordt je op een prettige, ongedwongen manier aangeleerd en wij verwachten van je dat je de eventuele prestatiedrang thuislaat.

Wanneer mag ik water drinken?

Voor en na de les kun je het beste veel water drinken. Onder andere om het detoxproces te bevorderen of ondersteunen. Het drinken van water voor de les ondersteunt het reinigende effect dat de yoga op gang brengt, het drinken van water na de les vult het lichaamsvocht aan. Water drinken tijdens de les raden we sterk af: het koelt je lichaam af en haalt jou – en de anderen om je heen – uit de concentratie. En dat is nou precies wat we niet willen. Wie absoluut niet zonder kan, verbieden we natuurlijk niks. Voor of na de les is er gratis water en yogi-tea.

Mag ik aan yoga doen tijdens de menstruatie?

In yoga wordt je menstruatie of maancyclus opgevat als een naar beneden gerichte beweging of kracht. Bij yoga onderdrukken we geen natuurlijke impulsen. Zou je tijdens de menstruatie een tijdje in de Kaarshouding staan, dan verstoor je de apana (de uitwaartse beweging). Naast het feit dat je de maandelijkse reiniging daarmee kunt verstoren, druist het in tegen de principes van yoga. Vrouwen doen het tijdens de menstruatie beter wat rustiger aan. Vermijd de vuurademing en omgekeerde houdingen. Alle poses waarbij de heupen hoger komen dan het hart gaan in tegen de apana.

Kan ik eten voor de les?

Het beste beoefen je yoga op een lege maag. Bij de draaihoudingen en de voor- en achteroverbuigingen zit elke maaltijd alleen maar in de weg. Bovendien is de energie die we bij yoga opwekken ‘pana’ en die van eten ‘apana’. Eten verstoort dus de opwaartse energie die we juist proberen te stimuleren.

Een zware maaltijd eet je het beste twee tot drie uur voor de yogales, een lichte maaltijd tot één uur voor de les. Een hongerig of zwak gevoel tijdens de les is trouwens ook niet fijn. Heb je niks of te weinig gegeten en ben je daar bang voor, experimenteer dan met lichte snacks, zoals: yoghurt, een paar noten of een vruchtensapje. Maar een halfuur voor de yoga mag je echt niets meer eten.

Wat trek ik aan?

Yogakleding zit comfortabel, je moet je er lekker in kunnen bewegen. Trek daarom iets aan dat gemakkelijk zit of rekbaar is. Alles wat knelt of juist te los zit, leidt je af van je practice en dat is niet de bedoeling. Veel vrouwen dragen een legging met T-shirt of topje, veel mannen een sportbroek (lang of kort) met shirt (niet te los). Schoenen heb je niet nodig: yoga wordt traditioneel op blote voeten beoefend, houdt daar rekening mee.

Wat neem ik mee naar de les?

Eigen yogamat

Een yogamat biedt je een zachte ondergrond en grip voor je handen en voeten. Je kunt er eentje bij ons lenen, maar het is prettiger en hygiënischer om er zelf eentje te hebben. Een yogamat van goede kwaliteit zit inbegrepen bij je lidmaatschap.

Handdoek

Tijdens de Practical Yoga intensief en de Kundalini Yoga zou je weleens kunnen transpireren, wanneer je dat makkelijk doet, neem dan een handdoek mee, dat is wel zo hygienisch.

Iets warms voor de eindontspanning

Neem eventueel sokken en een trui, vest of droog shirt mee voor de eindontspanning. Dekens zijn aanwezig. Liefst van natuurlijke materialen.

Ik ben niet zo goed in yoga, hoe wordt ik snel beter?

Door je prestatiedrang te laten varen! Je zorgen maken over je lenigheid scharen wij onder de categorie: egozorgen. Dat je jezelf in allerlei bochten kunt wringen is leuk, maar bij yoga staat de ervaring voorop. Yoga kent geen goed of fout. Er is geen wedstrijdelement en yoga gaat ook niet over presteren. Waarover dan wel? Over bewustwording en beheersing. Anders gezegd gaat yoga over het leren luisteren naar je lichaam en het bewaken van grenzen. Vergelijk jezelf niet met andere yogi’s en yogini’s. Dat is niet yoga-like en bovendien gevaarlijk en onplezierig. Iedereen werkt tijdens een yogasessie op zijn of haar niveau en het is niet de bedoeling dat je gefrustreerd raakt door mensen in de buurt die leniger zijn dan jij. Kom zoals je bent en laat je ego thuis, want yoga doe je voor jezelf. Daarbij komen de veranderingen pas als je lichaam of geest daar klaar voor is. Emoties zoals frustratie of schaamte werken tegen je. Ze maken dat je het lichaam forceert en leggen de geest lam.